maanantai 12. lokakuuta 2015

Mitä sinä somessa teet?

Tunnilla pidetyn käsigallupin mukaan useimmilla menee internetissä useita tunteja päivässä.
Yleisin tekeminen tuntigallupissa oli musiikin kuuntelu. Kakkosena youtube videot.
Kuulostaa kivalta, mutta... jotenkaan en usko, että oppituntien aikaina tapahtuva kännykän käyttö liittyisi näistä kumpaankaan.

Milloin minun itseni on vaikea pysyä pois somesta? Kyllä vain... sitäkin tapahtuu, jos olen laittanut sinne jotakin mielestäni kiinnostavaa (kommentin, kuvan tms) ja haluan nähdä, mitä muut siitä tuumivat.

Mitenkäs teillä? Millaisten asioiden some -seuraamista on vaikea keskeyttää oppituntienkaan ajaksi?

Entä miten opettajien pitäisi mielestäsi suhtautua tuntisometukseen? Minähän olen aika tiukkis, mutta esim. kasvatustieteilijä Kirsti Lonkan mukaan opettajien pitäisi vain hyväksyä älypuhelimet ja mieluiten keksiä niille tunnin ajaksi hyötykäyttöä. Mitä mieltä sinä olet? Tärkeintä ei tällä(kään) kertaa ole se, mitä ajattelet, vaan millä asioilla perustelet.


25 kommenttia:

  1. Jos oppitunneilla minä käytän puhelinta tai vilkaisin niin syynä on yleensä se, että odotan jotain tärkeää viestiä tai puhelua, uskoisin, että kun tunneilla puhelimia käytetään niin katsotaan whatsappia, instagramia tai snapchattia. Kavereiden kanssa kun olen aiheesta puhunut, niin he kertovat käyttävänsä puhelinta jos opetus on tylsää tai aihe ei muuten vain kiinnosta. Joskus he kertovat vain selailevansa facebookkia tai uutisia tms., jotka kiinnostavat edes hieman ja vievät aikaa eteenpäin. Itse en silti nää sitä syynä käyttää puhelinta, jos opetus on tylsää..
    Karhuveljeni Koda

    VastaaPoista
  2. Itse en puhelinta tunnilla käytä, mutta uskoisin, että se, mitä puhelimesta katsotaan, vaihtelee enemmän tai vähemmän jokaisen oppilaan kohdalla. Joitain saattaa kiinnostaa vaikkapa Twitter ja sen sisältö tai sitten tykkäykset ja kommentit Instagramissa. Kuitenkin Whatsapp ja sinne tulevat viestit taitavat olla se yleisin puhelimen tuntikäytön syy. Ja mitä opettajien suhtautumiseen tuntisometusta kohtaan tulee, saa se ollakin hieman tiukemman puolella. Ajattelisin, että puhelimen käyttö ei saata häiritä ainoastaan opettajaa vaan myös niitä, jotka eivät puhelinta tunnilla käytä – heiltä saattaa kadottaa hetkeksi aiheen punainen lanka, mutta heille, jotka eivät ole edes jaksaneet keskittyä, saattaa tuntisometus kostautua huonoina arvosanoina. Toki puhelimen käytön voi joissain tilanteissa hyväksyä, mutta nekin tilanteet ovat todella harvassa. Tällaisia ovat esimerkiksi nettiä vaativat tuntitehtävät, tai jos odottaa tärkeää puhelua. Kuitenkin kieltenopetuksessa olen huomannut sen käytön tarjonneen uusia tapoja opiskella. Esimerkiksi kisailuhenkiset tietokilpailupelit, kuten Kahoot, tuovat mukavaa vaihtelua tunnin normaaliin kulkuun ja haastavat muistelemaan opittuja asioita.

    - AnonyymiNettiMyyrä

    VastaaPoista
  3. Henkilökohtaisesti minulla ei ole ongelmaa olla erossa Internetistä oppitunnin aikana. Toisaalta, jos tunnin aikana saa viestin kyllähän se tekisi mieli lukea. Mutta minun mielestäni oppitunnilla pitäisi olla ilman puhelimen käyttöä, koska onhan se opiskelijankin oma etu keskittyä opetukseen eikä puhelimeen ja onhan se myös vähän epäkohteliasta opettajaa kohtaan. Mutta jos oppilas ei viitsi keskittyä opetukseen on se hänen oma asiansa, jos ei myöhemmin välttämättä ymmärrä tunnilla käytyjä asioita.
    -amygdala

    VastaaPoista
  4. Komppaan kolmea aikaisempaa kirjoittajaa siinä, että yleisin syy miksi oppilaat vilkuilevat tunneilla alaspäin kännykkäänsä on joko WhatsApp, Instagram tai Snapchat. Itseltäni löytyy kaksi ensimmäiseksi mainittua, mutta Instagramia tulee harvoin selailtua kesken oppitunnin - yleensä tulee siis tsekkailtua viestejä WhatsApissa. Useimmat viestit tosin ovat sellaisia, että ne eivät odota kovinkaan kiireellistä vastausta, ellei sitten viestittelyn toinen osapuoli ole liiankin kärsimätön.
    Älypuhelimen vilkkuva ilmoitusvalo ahdistaa jopa silloin kun puhelin on visusti taskussa, joten silloin tällöin otan tunnilla mobiilidatan pois päältä, ja stressinomainen tunne siitä että on lähes jatkuvasti tavoitettavissa, katoaa ja voi rauhassa keskittyä opiskeluun ja opettajan kuunteluun.
    Mitä tulee opettajan suhtautumiseen, minäkin ymmärrän miksi joillakin opettajilla on tiukka toleranssi kännyköiden suhteen - ei minultakaan löytyisi motivaatiota opettamaan sellaisia, jotka ovat puhelimessa kokoajan tiukasti kiinni. Tosin kännyköiden käyttö opetuksessa voi olla monellekin virkistävää vaihtelua opetuksessa juuri esimerkiksi aiemmin kommenteissa mainitun Kahootin avulla - näin esimerkiksi pistokokeista saadaan tehtyä nuorille mieluisia, interaktiivisuudellaan viihdyttäviä ja kilpaileva tietovisailu saattaa lisätä motivaatiota opiskelussa.

    - Anonyymi ananas

    VastaaPoista
  5. Whatsapp on itselläni suurin syy, miksi käytän puhelinta tunnilla. Jos tulee viesti, niin puhelimen merkkivalo häiritsee ja viesti on katsottava. Lisäksi minulla on hyvin kärsimättömiä kavereita ja heille on yleensä vastattava nopeasti.
    Mutta mielestäni puhelimen käyttö tunnilla on opiskelua häiritsevää. Se olisi vain hyvä pitää siellä taskussa tai laukussa piilossa, jotta merkkivalot eivät pääse häiritsemään. Toki puhelimelle voi keksiä hyötykäyttöä tunnilla, mutta kesken tehtävien jos tulee viestejä, niin siinä voi keskittyminen herpaantua ja mennä lukemaan niitä viestejä, ellei opettaja seiso selän takana kyttäämässä.
    Kännykät olisi vain hyvä pitää laukussa.
    - Anakonda

    VastaaPoista
  6. Itse en hirveästi käytä puhelinta tunnilla, mutta jos käytän niin se yleisin syy on se, että minulle on tullut viesti. Kun se viesti tulee niin se on hirveän vaikeaa olla katsomatta sitä tai vastata siihen. Syyllistyn siihen kuitenkin, että jos opetus on tylsää, että minä en vain jaksaisi olla tai kuunnella, niin sitten alan selailemaan instagrammia, facebookkia tai jotain muuta. Ja olen samaa mieltä kuin edelliset, että tunneille on virkistävää se, että jos on jotakin tehtäviä joita tehdään nettiin tai sitten kielentunneilla Kahoot.

    - randomi7

    VastaaPoista
  7. Minusta muut opiskelijat saavat käyttää puhelimiaan tunneilla, niin kauan kuin sen käyttö ei ole häiriöksi muiden opiskelulle. Opettajana luultavasti suhtautuisin kännykän käyttöön kriittisemmin, vaikka olen tunnilla somettamiseen itsekin syyllistynyt. Jos tunti on mielestäni mielenkiintoinen tai koen muuten tärkeäksi keskittyä kunnolla, pystyn pitämään itseni erossa puhelimesta. Jos taas tunti tuntuu kuolettavan tylsältä, eikä itsekurini riitä keskittymiseen, saatan sortua käyttämään puhelinta. Pahin houkutus on silloin kun ei millään jaksaisi keskittyä, ja huomaa, että on saanut vaikka whatsapp-viestejä tai ilmoituksia muista some-kanavista.
    Muutaman kerran jotkut opiskelijat ovat todenneet, että opettajan tehtävä on tehdä tunnista mielenkiintoisempi kuin oma puhelin on. Tästä olen vahvasti eri mieltä, sillä nykyäänhän puhelimesta voi löytää kaikenlaista viihdettä maan ja taivaan väliltä. Opettajan työtä taas on opettaa omaa ainettaan, eikä yrittää tehdä siitä opiskelijalle mielenkiintoisempaa kuin somettaminen.

    - Vierailija

    VastaaPoista
  8. Kuten monella muullakin kommentoijista, myöskin minun suurin (ja oikeastaan ainoa) syyni on kännykkään saapuvat viestit WhatsAppissa. Olen huomannut kännykkäni käytön olevan aktiivisempaa tunnin aiheen ollessa tylsä. Useimmiten kuitenkin pyrin pitämään kännykkäni takin taskussa, kun olen tunnilla, jossa oikeasti pitäisi olla korvat auki ja silmä tarkkana tunnin aiheesta riippumatta.

    Pidän toisinaan toisten opettajien nollatoleranssista kännyköiden näkyvyyden suhteen, mutta toisaalta tämän ikäisenä kännykästä mainitseminen tuntuu joskus jopa turhauttavalta. Toisaalta myös kännykkää käyttäessä tulisi miettiä käytöstapoja, ja kuinka loukkaavaa se on puhujaa kohtaan.

    Pidän enkuntunneilla käytetystä sovelluksesta sanojen harjoittelussa, mutta esimerkiksi tiedonhaku psykan tunnilla olisi hyvin turhauttavaa, sillä netissä on oltava hyvin lähdekriittinen, ja psyka aineena ei ole maailman yksinkertaisin. Minusta on siis hyvä, että psykan tunneilla on kännykät on hukutettava rikkihappoon, elleivät ne taskussa pysy.

    - ano

    VastaaPoista
  9. Yleisin syy puhelimen käyttööni tunnilla on juuri WhatsApp. On vaikeaa jättää saapunut viesti huomiotta ja useimmiten siihen tekee mieli vähintään vastata että olen tunnilla. Useimmiten kuitenkaan asia ei jää siihen vaan mielenkiintoinen keskustelu saattaa siirtää huomion tunnista kyseiseen keskusteluun. Muut mediat tosin jäävät huomiotta tunnin ajaksi.

    -Dragonslayer666

    VastaaPoista
  10. Ikävä liityä tähän WhatsApp -junaan, mutta itsellänikin se on lähes ainoa syy miksi huomioni herpaantuu tunnin aikana. Yleensä WhatsApissakin käyn vain katsomassa mitä kaverini sekoilevat. Joskus erittäin harvoin kun olen erittäin väsynyt/tylsistynyt saatan mennä seikkailemaan netissä katselemaan "hauskoja kuvia". Niitähän netistä löytyy.

    Itselläni kännykänkäyttö on (ainakin omasta mielestäni) hyvin hallussa. Muiden kännykänkäyttö ei minua kiinnosta, kunhan eivät häiritse tuntia, joka vaikuttaa aika yleiseltä mielipiteeltä.

    - Turttu

    VastaaPoista
  11. Edelleen jatketaan samalla pohjalla, eli itsellänikin WhatsApp on suurin syy puhelimen käyttöön tunnilla, sekä usein katson mitä kello on jos kelloa ei muuten ole saatavilla. Kuten moni muukin niin myös minä olen todennut asian, että olen aktiivisempi puhelimen käyttäjä heti, kun tunnilla käsiteltävä aihe on tylsempi tai ei muuten ole kiinnostusta. Kuitenkin pyrin tunneilla kuuntelemaan ja keskittymään aiheeseen, sillä tuntiaktiivisuus helpottaa huomattavasti koetta ajatellen. Muiden opiskelijoiden puhelimien käyttö painottuu suurilta osin melko varmasti myös WhatsAppiin sekä Snapchattiin että Instagramiin.
    Kuten aiemmissa viesteissä oli mainittuna polttelu käyttää puhelinta viestin tullessa, niin itse en ymmärrä asiaa, etteikö voisi olla vastaamatta.. Esimerkiksi juuri Vesan tunneilla, kun puhelin on pöydällä ja viesti tulee, niin en koe mitään tarvetta heti vastata viestiin, päinvastoin olen viiden minuutin sisällä unohtanut uuden viestin olemassaolon. Kuitenkaan muiden kännyköiden käyttö ei minua tunneilla haittaa, kunhan se ei aiheuta hirveetä showta, eli ei häiritse muuta opetusta.
    Mitä hyötykäyttöön tulee niin kuvittelisin sen olevan yhtä opiskelua häiritsevää (ainakin jossain määrin). Sillä kun uusi viesti jälleen kerran saapuu, niin on entistä helpompi mennä kaverille juttelemaan ja vielä ns.'luvalla'. Toisaalta puhelimien käytöstä voi olla hyötyä, jotta saa tunneille vaihtelevuutta sekä josko tällä tavoin saisi ne kaikkein puhelin addiktoituneimmat myös tuntitoimintaan osallistumaan. Kahoot on hyvä esimerkki.

    - vieras1

    VastaaPoista
  12. Sama linja jatkuu minunkin kohdallani. Painavin syy, miksi katson puhelinta tunnilla on Whatsapp-viestit. Kelloa myös vilkuilen kännykästäni melko usein ja jos tunti on todella tylsä niin saatan esimerkiksi pelata tai selata Instagramia. Mielestäni kännykästä huomauttaminen tässä iässä on melko rasittavaa. Sehän on kuitenkin vain oppilaalta itseltään pois, jossei keskity tunnilla käytävään asiaan ja saa huonompia arvosanoja.

    -Anonymousboy77

    VastaaPoista
  13. Minulle myös puhelimen käyttöön tunnilla on suurin syy Whatsapp-viestit, vaikka yleensä jätänkin niihin vastaamatta tunnilla, mutta ne tulee yleensä silti luettua. Olen myös huomannut, että jos olen todella väsynyt tunnilla niin käytän puhelinta huomattavasti enemmän ja ihan vain Instagramin selailuun tai peleihin. Olen samaa mieltä edellisen kanssa siinä asiassa, että puhelimen käyttö on vain oppilaaltaan itseltään pois, kunhan ei häiritse muuta oppituntia.

    -ankka

    VastaaPoista
  14. Tunneilla tulee ainakin omalla kohdalla (ja näköjään monen muunkin) kännykkää käytettyä lähinnä Whatsapp viestien lukemiseen ja niihin vastaamiseen. Minulla kännykän käyttö tunnilla riippuu myös siitä, minkä aineen tunti on kyseessä ja kuinka mielenkiintoinen aihe on. Myös tuntien ajankohta vaikuttaa kännykän käyttöön. Esimerkiksi viimeisellä tunnilla olen huomannut käyttäväni kännykkää enemmän kuin vaikkapa tunnilla ennen ruokailua.
    Kännykän käytöstä tunneilla olen yleisesti sitä mieltä, että sitä käyttäessä opettajan asiat menevät täysin ohi. Toisaalta se on ihan oppilaan oma päätös kuunteletko vai etkö. Tai ainakin tämän ikäisellä sen pitäisi olla.

    -Nothing

    VastaaPoista
  15. Yläasteella käytin puhelinta tunnilla useinkin, mutta nykyään ei ole ongelmaa olla siitä erossa opetuksen aikana. Joskus kun tunti tuntuu pitkäveteiseltä saatan käyttää puhelinta, mutten usein juutu siihen pitkäksi aikaa. Nykyisen elämäntilanteeni takia Whatsapp-sovelluksen käyttö on jäänyt hyvin vähäiselle, joten tunnilla selailen uutisia, Twitteriä, Instagramia, Tumblria tai etsin opetukseen liittyvää tietoa netistä. Kielten tunnilla käytän nettisanakirjaa jos en satu ymmärtämään joitakin sanoja. Kahoot on osoittautunut hyväksi tavaksi ottaa puhelinten hyödyllinen käyttö mukaan opetukseen.
    Mielestäni on oppilaan oma vika jos opettaja kyllästyy puhelimen kanssa pelaamiseen ja kysyy yhtäkkiä kysymyksen eikä oppilas osaa vastata koska ei kuunnellut. Toisaalta on hyvä että jotkut opettajat ovat tiukkoja puhelinten suhteen. Joskus kun näen jonkun käyttävän puhelinta tunnilla, tulee myös itselle pieni houkutus katsoa omaa puhelinta.

    -peaceminusone

    VastaaPoista
  16. Whatsapp löytyy minuultakin yleisimpänä syynä kännykän käyttöön tunneilla. Olen tunnistanut, että aamupäivisin käytän tunneilla vähemmän kuin iltapäivisin. Se johtuu varmaan päivän mittaan syntyvästä väsymyksestä.
    Mielestäni tuntisometukseen puuttuminen ei ole tarpeellista. Kyllä oppilas keksii muitakin tapoja herpaantua opetuksesta, kuten jatkuvan ääneen jutustelun, mkä on häiritsevämpää kuin puhelimen räpläily.
    -elähetkessä

    VastaaPoista
  17. nuorten tunnilla esiintyvä kännykän käyttö ei useimmiten liity sosiaaliseen mediaan, tottakai sitä tulee välillä selattua esim facebook ja instagram mutta pääosin kännykän käyttö liittyy opiskelijoiden ja kavereiden keskinäiseen jutteluun whatsapp sovelluksen kautta. on todella vaivaannuttavaa kun tietää esimerkiksi että on saanut viestin mutta ei voisi vastata siihen. joten yleensä puhelin tulee otettua helposti esille vastatakseen viestiin. välillä tunneilla (yleisesti, esim jokin aine johon ei vaan löydy kiinnostusta) tulee räplättyä puhelinta ihan vain ajankulukseen esim tulee välillä luettya iltasanomien tms uutisia.

    -jamppa2

    VastaaPoista
  18. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  19. Tunneilla ei oikeastaan tule koskaan katsottua youtube-videoita tai kuunneltua musiikkia. Iso osa tunnin aikana tapahtuvasta puhelimen käytöstä itselläni kuluu whatsappin yms. Muiden sovellusten käyttämiseen jolla kommunikoidaan muiden kanssa. Jos tunneilla jostain syystä ei ole mitään tekemistä tai ei jaksa keskittyä, niin välillä tulee joitakin pelejäkin pelattua.

    VastaaPoista
  20. Jos tunnilla käytän puhelinta se on viestien ja kellon katselua, mutta jos tunti on tylsä selailen nettiä tai pelaan jotain peliä. Mielestäni kännykän käytön ei pitäisi olla opettajalle vaiva koska minulta se on pois vaikka usein en pelaile tai ole kännykällä koko tunti niin minun asiahan se on.

    -BlääBlää

    VastaaPoista
  21. Jos tunnin aihe on kiinnostava eikä liian vaikea, keskityn useimmiten vain opetukseen, lukuunottamatta nopeita vastauksia tärkeisiin tekstiviesteihin, jos niitä tulee. Jos taas aihe ei kiinnosta tai opetus on tylsää, on instagramin ja blogien selaaminen kiinnostavampaa. -Tuittupää

    VastaaPoista
  22. Minulla kännykän käyttö tunnilla riippuu oppiaineesta ja opettajasta. Jotkut opettajat saattavat heittää tunnilta tai kurssilta ulos jos käyttää kännykkää, joten niillä tunneilla kännykkä pysyy visusti taskussa. Minusta opettajien ei tarvisi puuttua oppilaiden kännykän käyttöön, mutta ymmärrän kyllä jos ärsyttää kun ketään ei keskity opetukseen vaan kännykän näpräämiseen. Toiset opettajat taas saattavat vain huomauttaa puhelimen käytöstä. Jos käytän tunnilla kännykkää, yleensä tarkistan vain viestit ja välillä saatan selata Instagramia tai Facebookia. Mielestäni on hyvä, että kännykkää on alettu käyttämään myös opetuksessa esim. Pedanetin ja Kahootin kanssa. Toisaalta silti niille joilla ei ole älykännykkää pitäisi olla jokin muu vaihtoehto, jolla he voisivat tehdä samat tehtävät kuin muut.
    -Seepra

    VastaaPoista
  23. Itse en käytä kännykkää opetuksen aikana, mutta en liiemmälti häiriinny muiden kännykän käytöstä. Mielestäni on typerää haaskata aikaa somettamiseen tunnin aikana, jos on vapaaehtoisesti valinnut lukion ja tullut tänne oppiakseen.

    Kuusi

    VastaaPoista
  24. Oma kännykän käyttöni rajoittuu usein viestittelyyn tekstiviestein tai netissä WhatsAppin tai Snapchatin kautta. Tunnin muuttuessa tylsäksi tai opiskelumotivaationi laskiessa, turvaudun usein sosiaaliseen mediaan tai kännykkäpeleihin. Itseäni kenenkään kännykän käyttö oppitunnin aikana haittaa, voihan samat toiminnot suorittaa tabletilla tai läppärillä, eikä siihen kummemmin puututa. Kännykän käyttö on omasta oppimisesta pois vaikkei ole opettajankaan kannalta mukavaa, jos kukaan ei keskity oppituntiin. Oppiminen on jokaisen omalla vastuulla ja jos kokee kännykän käytön tuntia tärkeämmäksi, on sitten oma häpeänsä jos kurssista saa hylätyn.

    Irrwaix

    VastaaPoista