torstai 8. marraskuuta 2012

Tulosjohtaminen


Esitän uudestaan kysymyksen, josta keskusteltiin tunnilla.
Olisiko mielestäsi hyvä, jos lukiossa siirryttäisiin tulosjohtamiseen.

Eli vaihtaisitko lukioon, jossa
* poissaoloja ei valvottaisi lainkaan
* tunnilla saisit käyttää kännykkää niin paljon kuin sielu sietää kunhan et olisi muille häiriöksi
mutta
* viidessä valitsemassasi aineessa sinun pitäisi saada aina kiitettäviä, joskin yhden kasin saisi anteeksi. Ensimmäisestä seiskasta tai toisesta kasista näissä aineissa lentäisi koulusta ulos.
* muitakin aineita joutuisi lukemaan. Niissä rajana olisi vitonen. Eli ensimmäisestä nelosesta lentäisi ulos koulusta.

Vaihtaisitko?
Muista perustella.

21 kommenttia:

  1. En vaihtaisi. Koulusta lentäisi helposti ulos, joten virheille ei jäisi juurikaan varaa. Henkilökohtainen mielipiteeni on, ettei kiitettäviä ole helppo saada ja näin syntyisi paineet kiitettävän saamisesta, jottei lentäisi ulos ja joutuisi koko ajan stressaamaan opiskelusta. Toisaalta tämä varmistaisi opiskelun valittuja aineita kohtaan. Muihin aineisiin ei tosin välttämättä jaksaisi keskittyä tai käydä tunneilla mutta eipähän olisi suuria paineita muita aineita kohtaan.
    -amygdala

    VastaaPoista
  2. En vaihtaisi. Syy johtuu puhtaasti siitä, etten ole hyvä sietämään painostavaa stressiä, jota koulu varmasti synnyttäisi vaatimuksillaan hyvistä arvosanoista ja siitä, että jos viiden aineen numerot eivät pysyisi kiitettävinä, lentäisi ulos. Lisäksi koen, että jos vaatimuksena olisi saada kiitettäviä viidestä aineesta, muut aineet jäisivät taka-alalle – pahimmassa tapauksessa niitä ei vaivautuisi enää lukemaan, ja tunnilta jäätäisiin pois tuon tuosta. Samalla yleissivistys kärsisi. Tämä järjestely kuitenkin takaisi niihin viiteen aineeseen keskittymisen, mutta siltikin kiitettävien saaminen viidestä aineesta jokaisella kurssilla kuulostaa minusta kohtuuttomalta, sillä jokaisella ihmisellä on huonojakin hetkiä ja lukumotivaatiokin vaihtelee.

    - AnonyymiNettiMyyrä

    VastaaPoista
  3. Lyhyesti ja ytimekkäästi: En.
    Suoritan tällä hetkellä kahta kurssia itsenäisesti, joista toinen on kieli ja toinen on reaali. Kielen opiskelu itsenäisesti sujuu minulta kuin luonnostaan, onhan kyseinen kieli ollut aina selvä vahvuuteni. Reaaliaine on kuitenkin paljon vieraampi aihealue, ja välillä itsenäisen suorituksen valintani kaduttaa - kurssin oppikirja on kuin kivenlohkare ja asiaa riittää liikaakin. Tästä syystä pakolliset oppitunnit ovat minusta hyvä asia, sillä ne rytmittävät opiskelua hyvin ja opettajan tekemät muistiinpanot antavat paljon paremmin suuntaa siihen, mitä osa-aluetta kannattaa opiskella enemmän ja mitä vähemmän.
    Tykkään ajatella että koeviikolla tärkeintä on se, että teen parhaani. Kovinkaan montaa koetta tai kurssia en onneksi ole joutunut lukion aikana uusimaan, pari kertaa vain. Reaaleista tulee useimmiten seiskoja ja kaseja. Jos minun pitäisi viidessä aineessa saada aina kiitettäviä, motivaationi koulun suhteen luultavasti romahtaisi täysin - ja varsinkin jos kaikki pitäisi opiskella täysin itsenäisesti.

    - Anonyymi ananas

    VastaaPoista
  4. Vaikka tulosjohtamiseen perustuva lukio kuulostaakin monilta osin houkuttelevalta, en silti vaihtaisi. Tavallinen lukio on mielestäni jo tarpeeksi stressaava, joten tulosjohtamiseen perustuva olisi luultavasti stressin kannalta vieläkin pahempi. Monilla myös nykyisissä "normaalilukioissa" on varmasti aineita joista haluaa aina niitä kiitettäviä. Mielestäni inhimillinen mokailu on kuitenkin sallittua, eikä siksi koulusta ulos lentäminen kasien vuoksi kuulosta kovin reilulta, vaikka se koskisikin vain muutamia aineita. Saattaa myös olla, että hurja pänttääminen niihin tiettyihin aineisiin saisi niiden muiden aineiden opiskelun romahtamaan, vaikka normaalilukioissa niissä kaikissa voisi pärjätä kohtuullisesti, esim. seiskan arvoisesti.

    - Vierailija

    VastaaPoista
  5. En kylläkään vaihtaisi. Tuollainen lukio olisi todella stressaava ja minusta tavallinenkin lukio on stressaava. Muutenkin minusta kiitettävien saaminen on hankalaa ja tuossa pitää saada viidestä aineesta kiitettäviä tai muuten lentää lukiosta ulos ja tuossa menetelmässä ne muut aineet jäisi taka-alalle, eikä niihin sitten jaksaisi panostaa enää.

    - randomi7

    VastaaPoista
  6. Minulle jo nykyinenkin lukiomalli tuottaa paljon stressiä, joten en vaihtaisi missään nimessä. Toisaalta tulosjohteinen lukio kyllä kiehtoo ajatuksena, mutta en uskoisi sen käytännössä toimivan ollenkaan omalla kohdallani juuri stressistä johtuen. Lisäksi kyseinen lukio olisi mielestäni hyvin suorituskeskeinen, sillä ensimmäisestäkin nelosesta lentäisi pihalle koulusta. Mahdollista voisi olla myös hyvin nopea loppuun palaminen ainakin omalla kohdallani, sillä minun on jo nyt ponnisteltava kouluni kanssa hyvin paljon, jotta pärjäisin eri aineissa.

    - ano

    VastaaPoista
  7. En vaihtaisi. Suurimmat syyt tähän ovat juuri stressi ja se tosiasia että lukiosta lentäisi helposti pihalle. Vaikka vapaat kädet opiskelussa saattaa tuntua kiehtovalta niin tosiasiassa siihen ei jää yhtään varaa jos haluaa jatkaa opiskelua lukiossa. Lisäksi niille opiskelijoille joilla on muutenkin vaikeuksia saada kiitettäviä lukemisestaan huolimatta olisivat alati vaarassa lentää ulos vaikka yrittäisivät parhaansa mukaan sinnitellä.

    -Dragonslayer666

    VastaaPoista
  8. En vaihtaisi. Vaikka vapaus houkuttelisi, niin tiukka arvostelu ja itsenäisen opiskelun heikko teho takaisivat, ettei opiskeluni vastaisi tavoitteita. Esimerkkinä itsenäisen opiskelun heikosta tehosta minulla olen huomannut tunnit, jotka on pitänyt suorittaa itsenäisesti. Kotona omalla ajalla ei ole juurikaan motivaatiota opiskella kaikkea riittävän huolellisesti, ja itsenäisesti käydystä asiasta on enemmän pihalla, kuin tunnilla käydystä. Tähän vielä lisättynä arvosanat, joita on muutenkin haasteellista saada ja mokaamisen sallimattomuus takaisivat yhtälön, joka ei toimisi.

    -Anonymousboy77

    VastaaPoista
  9. En vaihtaisi. Itsellä se johtaisi siihen, että olisi liian monelta tunnilta pois. Itsekuri olisi heikkoa kun valvontaa ei olisi. En usko, että pääsisin tavoitteisiin ja vaikka menestyisi niin se olisi liian stressaavaa. Uskon, että luokassa olisi häiriötekijöitä liikaa. Nykyisellä järjestelmällä, jos saa nelosen, saa uusia ja on aina mahdollista, että saisin nelosen jostain itselle heikosta aineesta. Lentäisikin tuollaisesta lukion käynnistä mahdollisesti ulos, enkä pääsisi tavoitteisiin. Seurauksena olisi vaan mahdollinen syrjäytyminen yhteiskunnallisesta asemasta.

    -Kalle Iisakki -

    VastaaPoista
  10. En vaihtaisi missään nimessä sellaiseen kouluun. Vaikka opettajat panostaisivat ja tukisivat opiskeluani niin en siltikään saisi viidestä aineesta kiitettävää arvosanaa. Joten jos saisin vapaat kädet en varmasti saisi viittä kiitettävää, tai varmaan edes yhtä. En usko olevani tarpeeksi vastuullinen ihminen pystyäkseni tälläiseen.

    Vaikka minulla saattaa olla lieviä ongelmia koulussa olen silti tyytyväinen nykyiseen koulusysteemiin. Uuden systeemin paine ei olisi kovin hyvä juttu.

    - Turttu

    VastaaPoista
  11. En vaihtaisi. Suurimmat syyt tähän ovat stressin määrä ja lukiosta ulos lentäminen. Jos tämä tavallinen lukio on omasta mielestäni jo jossain määrin stressaavaa niin mites tulosjohteinen lukio, ei onnistu. Pidän siitä, että on vapaus mennä omalla fiiliksellä aineesta aineeseen, kun taas joutuisi joka tunti olemaan korvat höröllä kirjoittamassa joka asiaa ylös, sen pelossa että koulu potkii pihalle. Kuten Vierailija sanoi, että inhimillinen mokailu on sallittavaa, niin olen tässä samaa mieltä. Ihmisillä on kuitenkin kausia, kun menee paremmin ja joskus vähän huonommin. Onhan se reilua opiskella juuri sillä tavalla mikä itsestä tuntuu hyvältä. Mitä itseäni ajattelen niin stressin määrä olisi sanoin kuvaamaton, eli burnoutin partailla oltaisiin.
    Stressitasoltaan tätähän voisi verrata siihen, että kaikkien olisi pakollista käydä lukio kahdessa vuodessa, ja sitä varten saa kyllä aika paljon ponnistella.

    - vieras1

    VastaaPoista
  12. En vaihtaisi. Minulle myös suurin syy olisi stressi siitä, että lentäisi koulusta pihalle ja se, että pitää saada kiitettäviä arvosanoja viidestä aineesta. Mielestäni lukiossa on jo tällä hetkellä tarpeeksi stressiä ylioppilaiskokeista ja kurssiarvosanosita. Myös se kun poissaoloja ei valvottaisi niin jäisin luultavasti helposti kotiin, eikä koulussa tulisi paljon käytyä.

    - ankka

    VastaaPoista
  13. En vaihtaisi. Paineet läpipääsystä ovat jo tällä koulutusjärjestelmällä kovat. En edes kestä ajatusta siitä, että ensimmäisestä nelosesta lentäisi heti ulos. Saatika sitten, että pitäisi vielä tietyistä aineista saada niitä kiitettäviä. Joillekkin tämä järjestely saattaa sopia, minulle ei.

    -Nothing

    VastaaPoista
  14. En myöskään vaihtaisi. Jo nykyinen lukio stressaa tarpeeksi, etten kestäisi tulosjohteisessa lukiossa olemista. Nykyisessä lukiossa on tarpeeksi haastavaa saada kiitettäviä tai joissakin aineissa edes päästä läpi. Myöskin jos saisi päättää omasta osallistumisestaan tunneilla, poisjääminen saattaisi tulla liialliseksi tavaksi.

    -peaceminusone

    VastaaPoista
  15. En vaihtaisi. Olen huomannut omassa opiskelussani että tarvitsen valmiiksiannettuja aikatauluja. Jos minulle jäisi noin paljon omalle vastuulle se tuntuisi liian ahdistavalta. Kursseja tuskin tulisi valittua kovin viisaasti kiitettävien vaatimusten takia, vaan kävisi sellaisia kursseja joista olisi mahdollista saada kiitetttävä. Stressi pärjäämisestä laskisi muiden aineiden lukumotivaatiota eikä tulosjohtamiseen keskittyvä lukio tuntuisikaan niin vapaalta, miltä se aluksi vaikuttaa.
    -elähetkessä

    VastaaPoista
  16. esimerkkikoulukäytäntö kuulostaa loistavalta idealta niin kauan kun sitä ei tarkemmin mieti mutta kun miettii tarkemmin niin huomaa että siitä tulisi todella kovat paineet koulusuorituksista. opiskelu menisi siihen että osa nuorista syrjäytyisi sillä heille tulisi stressi ja huoli koulusta niin kovaksi että he eivät uskaltaisi olla opiskelematta joten he eivät voisi viettää ns vapaa-aikaa rauhassa miettimättä koulua. toisille olisi taas se ongelma kun ei ole tiettyä aikaa ja paikkaa opiskella niin se joko unohtuisi kokonaan tai sitten lukisi mutta se jäisi todella vajanaiseksi (kunhan läpi pääsee) tai sitten ihan viimiseen päivään josta jäisi hirveä stressikierre. osalle tämä voisi tosin sopia jos on järjestelmällinen ihminen ja pystyisi opiskelemaan hyvässä aikataulussa.

    -jamppa2

    VastaaPoista
  17. En vaihtaisi mistään syystä, puhelimen käyttö ei ole niin tärkeää ja poissaolojen valvominen on mielestäni hyvä asia, jotta ne ketkä myöhästelevät tai ovat poissa ymmärtävät seuraukset. Aineiden pakkoluettaminen ei ole mielestäni hyvä asia, yksi syy miksi tulin lukioon oli mahdollisuus opiskella ja panostaa itseäni kiinnostaviin aineisiin. Joten jo pelkästään liian korkean riman tavoittelu on tarpeeksi iso kynnys sellaiselle kokeilulle.

    -jamppa

    VastaaPoista
  18. En vaihtaisi, koska poissaolojen valvonta ''pakottaa'' käymään koulussa ja se on hyvä asia ja kännykän käyttö ei varmisti ole pakkomielle suurimmalle osalle. Koulusta ulos lentäminen esim. kun ei saanut kiittettävää kuulostaa vain typerältä ja pakkottavalta.

    -BlääBlää

    VastaaPoista
  19. En vaihtaisi tuollaiseen lukioon. Normaalissa lukiossa, joka on tarpeeksi stressaava, voi saada vähän poissaoloja ja kännykkääkin saa joillakin tunneilla käyttää. Laiskistuisin varmasti koulun suhteen enkä onnistuisi saamaan kiitettäviä arvosanoja viidessä aineessa. Itselläni on muutenkin vaikea saada hyviä arvosanoja (johtuu motivaatiosta lähinnä) lukion kursseista joten olisi kauheat paineet jos olisi pakko saada kiitettäviä. Lisäksi jos lentäisi heti ensimmäisestä nelosesta ulos, suurin osa lukiolaisista ei pääsisi ylioppilaaksi. Toisaalta olisi tuollaisessa lukiossa hyviäkin puolia; voisi opiskella kotona ja jos keskittyisi viiteen aineeseen todella hyvin, saisi yo-kokeistakin hyviä arvosanoja.
    -Seepra

    VastaaPoista
  20. Kuten edellä olevatkin ovat sanoneet, niin en minäkään kyllä vaihtaisi. Minulla on jo nyt suuret paineet päästä joistain aineista läpi, niin millaiset paineet minulla sitten olisi jos rajana olisi vitonen ja hylättyjä ei sallittaisi. Minun mielestä nykyinen koulukäytäntö on vallan hyvä. Poissaoloja valvotaa, silloin ei tule ns. turhia poissaoloja, kun vanhempien pitää kuitenkin kuitata ne wilmaan. Se on hyvä asia, että puhelinta valvotaan myös, sillä jos sitä ei valvottaisi, niin opetus menisi ihan sivusuun. Minun kännykän käyttö on erityisen vähäistä tuntien aikana, sillä tiedän, että suurinosa opettajista sanovat siitä, jos näkevät. Ja olen tajunnut, että jos käytän puhelinta, niin keskittymiseni menee aivan kokonaan opetuksen suhteen ohi, eikä se ole lainkaan hyvä asia.
    5 aineesta pelkkiä kiitettäviä, se ei sopisi minulle, sillä jo nyt minulla on hyvin paljon stressiä koulun suhteen, se lisäisi sitä ainakin 80%..
    En myöskään pidä siitä että koulusta lentäisi niin helposti ulos..
    Karhuveljeni Koda

    VastaaPoista
  21. Liittyen muidenkin vastanneiden mielipiteisiin, en vaihtaisi nykyistä koulutus systeemiä tulosjohtoiseen systeemiin. Opiskelijat eivät oppisi mitään, eikä opettajankaan kannalta työnteko olisi mieleistä. Nykyisessä systeemissä opiskelu on pohjautunut paljolti ryhmässä työskentelyyn ja tunnilla käsiteltäviin aiheisiin, joka auttaa paljon niitä, joita oikeasti opetus kiinnostaa. Omasta mielestäni oppiminen on paljon helpompaa luokassa aktiivisen opettajan kanssa ilman ulkoisia häiritsijöitä, toisin kuin kotona television ja kavereiden häiritessä keskittymistä. Usein kotona läksyjen tekemisen sijaan suurin osa varmasti haluaa ennemin katsoa televisiota tai olla kavereiden kanssa, kuin opiskella hiki hatussa.
    En vaihtaisi nykyistä systeemiä tulosjohtoiseen. Miksi edes vaihtaa toimivaa systeemiä ?

    Irrwaix

    VastaaPoista